Het is één van de meest populaire cadeaus tijdens de feestdagen: parfum. Maar eenmaal in de winkel zakt de moed je misschien in de schoenen. Want met keuze uit al die geuren: waar begin je?
Noortje Siecker werkt al negen jaar voor de Bijenkorf. De laatste jaren als beauty buyer: degene die verantwoordelijk is voor de inkoop van alle beauty-producten voor de zeven filialen en deBijenkorf.nl. En dat houdt meer in dan alleen kiezen uit duizenden geuren en make-up producten.
“Ik ben bezig met het beauty-concept in de winkels en online, houdt contact met de leveranciers, regel input voor magazines, denk winkelconcepten uit en maak samen met het designteam de ideale winkelindeling.” Een ander aandachtspunt is de langetermijnvisie van de Bijenkorf: “Wat is onze strategie voor de toekomst en wat speelt er in de markt?”
Als er dus íemand is die verstand heeft van geuren, is het Siecker wel. Tussen de kerstdrukte door heeft de expert gelukkig even de tijd om met Business Insider te spreken. Zo pak je een parfum uitzoeken aan:
1. Doe onderzoek en vraag hulp
“Verdiep je in de persoon waar je het cadeau voor koopt. Wat voor persoon is hij/zij? Kun je iets vertellen over zijn of haar hobby’s en kledingstijl? Welke geuren draagt hij of zij graag? Op basis van deze informatie kan een medewerker in de winkel je helpen bij het uitzoeken van een persoonlijk cadeau.”
En daar is steeds meer vraag naar, een persoonlijk cadeau, aldus Siecker. “Mensen willen laten zien ik heb niet zomaar een geur gekozen, maar echt nagedacht over wie jij bent en wat voor geur daar bij past.”
2. Speel op safe
Zijn er niet ook geuren die gewoon altijd goed zijn? Die eigenlijk iedereen wel lekker vindt? “Ja, je hebt toegankelijke geuren waarmee je op safe kunt spelen. Denk aan La Vie Est Belle van Lancôme, J’adore van Dior, Chanel nr. 5, Coco Mademoiselle van Chanel of voor de heren bijvoorbeeld de geuren van Hugo Boss, Blue de Chanel van Chanel, Dior Sauvage of Acqua di Gio van Giorgio Armani…”
3. Speel in op de favoriete geur van degene die je wil verrassen
Ken jij je baas niet zó goed, maar wil je wel iets kopen waar hij of zij echt blij mee is? Probeer dan zijn of haar favoriete geur te achterhalen, tipt Siecker.
“Je kunt dan een cadeau bij die geur zoeken. In ons vak noemen we dat ancillaries: een hair mist, bodylotion of bijvoorbeeld een douchegel die bij de geur hoort. Als ik een geur voor mezelf koop, dan koop ik minder snel de bijbehorende zeep. Maar ik vind het wel leuk om deze te krijgen.”
4. Maak het eventueel wat persoonlijker
“Een grote trend die ik nu veel zie is het personaliseren van cadeaus”, legt Siecker uit. “Als mensen toch veel geld uitgeven aan een cadeau, dan willen ze het wel persoonlijk maken. Denk bijvoorbeeld aan het graveren van een de verpakking van een product.”
Maar daar blijft het niet bij. “Zoals ik al zei denken mensen steeds meer na over wát ze iemand geven. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Jo Malone. Bij dit merk kun je geuren combineren en je cadeau zo een persoonlijke touch meegeven.”
5. Of meer onderscheidend...
En dat is ook een trend, aldus de beauty-expert: niche-geuren. “Ik merk dat er heel veel mensen op zoek zijn naar een ‘eigen’ geur. Ik krijg regelmatig de vraag wat wij in het assortiment hebben dat anders is dan de geuren die heel veel mensen al dragen. Merken zoals Doir La Collection Privee, Bond nr 9, Roja Dove en Bulgari le Gemme, verkopen wij exclusief. Die kun je niet bij de drogist, Douglas of Ici Paris XL op de hoek kopen.”
Een geur uitzoeken voor iemand is écht geen mission impossible. Siecker: “De grootste misvatting die er op het gebied van parfum bestaat, is dat er voor iemand geen geschikte geur is. Voor iedereen is er wel een geur te vinden, zeker op basis van goed advies.”